Siteworks maakt website beheer eenvoudig

Met Siteworks CMS kunt u eenvoudig uw eigen website, webshop of e-mailcampagnes beheren.

Tips voor het schrijven van een zoekmachine vriendelijke site

Om een geoptimaliseerde site te realiseren is het belangrijk dat de techniek van uw website rekening houd met de “regels” van de zoekmachines. Als u kiest voor Siteworks dan is aan die voorwaarde al voldaan. Siteworks is zo opgebouwd dat het een zoekmachine vriendelijke website levert. De techniek van uw website door het Siteworks content management systeem dus al geoptimaliseerd. Zo bevat bijvoorbeeld het website adres geen “rare” tekens zoals ? (vraagtekens) . Het website adres van de verschillende pagina's worden opgebouwd met leesbare woorden. Daarnaast bent u door de eenvoud van het gebruik van het Siteworks content management systeem in staat om snel uw website aan te passen. Hieronder vind u een aantal tips om uw site eenvoudig zelf te optimaliseren.

Zelf optimaliseren

Bovendien is het belangrijk te bedenken dat u niet alleen schrijft voor een zoekmachine, maar voor uw bezoekers, uw (potentiële) klanten. Het is dus belangrijk om goed leesbare teksten te schrijven op uw website.

De zoekmachine is slechts een middel om de informatie die uw klanten zoeken beter vindbaar te maken. Indien uw bezoekers op uw site komen en daar een onsamenhangend verhaal en/of opsommingen ziet van trefwoorden, dan zal een bezoeker niet snel geneigd zijn om terug te keren of zelfs maar verder te lezen.

Goed leesbare pagina's met voor uw bezoekers relevante informatie maken dat uw bezoekersaantallen zullen toenemen.

Vraag u af op welke trefwoorden uw bezoekers zullen zoeken om u te vinden en laat deze woorden terugkomen in uw site. In Google vind u een eenvoudige mogelijkheid om te kijken op welke woorden er wordt gezocht en hoe groot uw concurrentie op die trefwoorden is. Soms kan het verstandig zijn om te kiezen voor woorden waarop minder concurrentie is, omdat de kans dan groter is dat de mensen die daarop zoeken en u vinden daadwerkelijk zaken met u willen doen (= hogere conversiegraad).

Schrijf originele teksten gericht op uw doelgroep. Indien u op meerdere plaatsen refereert aan dezelfde info binnen uw site (d.m.v. een interne link), verwijs dan steeds naar dezelfde unieke pagina in plaats van de pagina op verschillende locaties. Maak geen gebruik van bestaande teksten die letterlijk gekopieerd zijn van het internet, dit wordt gezien als dubbele content en beïnvloedt de zoekmachine resultaten negatief.

Hulpmiddelen om te de site verder te optimaliseren zijn onder andere Google Analytics, een gratis programma met statistieken van uw website. Door te kijken wat bepaalde aanpassingen in uw site voor effect hebben op de bezoekersaantallen en het handelen van de bezoekers, kunt u veel effectiever gebruik maken van uw website.

Ten slotte zijn er betaalde mogelijkheden om uw site beter gevonden te laten worden. Veel mensen suggereren tegen betaling de garantie te kunnen bieden dat u bovenaan komt in zoekmachines zoals Google. Veelal echter maken deze bedrijven gebruik van middelen die niet zijn toegestaan in de optimalisatie. Vroeg of laat is dan het gevolg dat uw website bestraft gaat worden en u daardoor helemaal niet meer goed te vinden bent. Google hanteert echter spelregels en bij overtreding van deze regels worden strafpunten toegekend waardoor sites kelderen in de zoekresultaten.

Ook het gebruik maken van speciale "doorway pagina's" heeft uiteindelijk weinig nut. Google kijkt naar de natuurlijke links (links die staan in samenhang met teksten) in plaats van naar onnatuurlijke links (lijsten met links simpelweg met het doel om meer links naar een site te genereren).

Het is verstandig om in de ontwerp en ontwikkelingsfase van uw website reeds na te denken over deze mogelijkheden.

Belangrijk is het tenslotte ook om bij het ontwerp van uw website er voor te zorgen dat de inhoud, belangrijke namen en of links niet worden gemaakt in de vorm van een afbeelding. De zoekmachines kunnen slechts teksten lezen en geen plaatjes.